Kan ett effektivt digitalt ledarskap attrahera nya skolledare?

01 juli 2019, 11:15 – 12:00

Plats: Karamellboden, Södra Kyrkogatan 7, Visby

Almedalsseminarium arrangerat av Atea Sverige AB: Hur it-litterat måste en skolledare vara för att klara rollen som rektor och talesperson för sin skola? Hur mycket ska en rektor finnas i sociala medier för att uppfattas som en närvarande ledare?

100 % av 00-talisterna använder internet enligt rapporten Svenskarna och Internet (2018). Enligt samma undersökning använder 99 % av 00-talisterna Youtube, 95 % använder Snapchat och 88 % använder Instagram. Att vara en närvarande skolledare för unga får en helt ny innebörd i takt med att antalet digitala plattformar ökar. Det börjar bli relevant att vara en förebild både innanför skolans väggar och på sociala plattformar för dagens skolledare. Kommer det att finnas en kravställning på framtidens rektorer att närvara på sociala medier? Om ja, räknas denna sociala närvaro som ytterligare dokumentation eller kan det bidra till ett effektivare arbetssätt? Borde sociala medier och digital kommunikation vara en del av den nya rektorsutbildningen? Har alla skolledare rätt förutsättningar att vara en digital förebild?

Medverkande:

  • Matilda Westerman, Moderator
  • Matz Nilsson, Förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund
  • Oscar Semb Sürüp, Skolledare, Lärande i Sverige AB
  • Örjan Johansson, Nationell Affärsenhetschef, Atea Sverige AB
Kalendarium
jul
01

01 juli 2019, 11:15 – 12:00

Kan ett effektivt digitalt ledarskap attrahera nya skolledare?

Karamellboden, Södra Kyrkogatan 7, Visby
jul
02

02 juli 2019, 13:30 – 14:00

Hur kan rektorers professionella trygghet stärkas?

Sal B:51, B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, Visby
jul
03

03 juli 2019, 10:00 – 11:30

Vilka vägval gör våra politiker i skolans ödesfrågor?

Sal E:35, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, Visby