2014-03-24

Betyg eller omdömen inte avgörande

Matz Nilsson kommenterar regeringen utspel om betyg från fjärde klass och satsning på läsgaranti i lågstadiet.

- Det viktiga är att man löpande följer upp elevernas kunskapsutveckling och anpassar undervisningen därefter. Hur man väljer att göra det är mindre viktigt. Betyg kan fungera om man kombinerar dem med en dialog kring vilka utvecklingsbehov eleven har och hur skolan och lärarna kan bemöta dem.

- Sveriges skolledare har stor förståelse för att skolan är en het politisk fråga. Vi om några ser hur den påverkar och formar våra växande generationer. Men det finns en gräns där politikernas legitima intresse går över gränsen till klåfingrighet. Vi uppmanar politiker av alla kulörer att respektera den gränsen, säger Matz Nilsson, ordförande i Sveriges Skolledarförbund med anledning av regeringens utspel om bland annat betyg från fjärde klass.

Regeringen uppger också att ett nytt kunskapsmål för läsning ska sättas upp som innebär att alla elever i årskurs ett ska kunna läsa och förstå enklare texter.

- Sveriges Skolledarförbund har tidigare presenterat idén om en läsgaranti årskurs två som ett tydligt sätt för skolan att ta ansvar för elevernas kunskapsutveckling. Vi ser med glädje på att regeringen tar intryck av våra förslag, säger Matz Nilsson.

Kommentarer

Det finns inga kommentarer för denna sida ännu.

Medlem? Logga in för att kommentera.
Fler nyheter

Sveriges skolledare om hållbarheten i dagens styrkedja

2014-12-27

- För första gången säger nu landets skolledare att de inte längre tror på det decentraliserade...

Avtal öppnar dörren till välfärden för studenter!

2014-12-18

Sveriges Kommuner och Landsting, OFRs förbundsområde Allmän kommunal verksamhet och AkademikerAll...

Vi antar utmaningen: steg mot digitalt lärande!

2014-12-16

Fem finalister har utvalts när jury utser kommuner/skolhuvudmän med framgångsrik skolutveckling o...