Nr 5/17 2017-05-29

"Vägra vara kuddflicka"

Skolan sviker de duktiga flickorna genom att trycka ner deras ambitioner och utnyttja dem som dämpare för stökiga pojkar, skriver Birgitta Ohlsson i sin självbiografiska bok. – Vägra vara kuddflicka borde vara ett stridsrop!

Upprättelsebok kallar Birgitta Ohlsson Duktiga flickors revansch, som kom ut i början av året. Där varvas minnen, reflektioner och självhjälpspepp med feministisk analys, forskning och politisk retorik – Birgitta Ohlsson är riksdagsledamot för Liberalerna med lång politisk karriär.

Boken ska ses som en hyllning till duktiga flickor i alla åldrar. De tysta och ambitiösa, som tidigt lär sig att stå tillbaka för högljudda pojkar, och senare i livet för allehanda "manliga småpåvar" som inte vill se några glastak sprängas. Duktiga flickor får dölja sina ambitioner och vara diskreta med sin framgång.

Den blyga och duktiga förstagluttaren Birgitta Ohlsson placeras i klassrummet som en dämpande kudde mellan de bråkigaste pojkarna. Som läskunnig tillrättavisas hon av en vikarie:

-          Man får inte vara osolidarisk med dem som inte knäckt läskoden!

Massor av duktiga flickor har ett starkt behov av upprättelse, konstaterar Birgitta Ohlsson, när vi träffas för en intervju i Riksdagshuset. Den äldsta läsare som hört av sig är i nittioårsåldern. Den yngsta är sju år, pappan läser för henne. 

– Många av de personliga erfarenheter jag skriver om är generationskorsande. Som detta med kuddflickor, att du blir något slags hjälplärare i skolan. Det är en trist och väldigt vanlig flickroll. Kuddflickefenomenet verkar vara ever lasting. 

För Birgitta Ohlsson är duktighet inte nödvändigtvis att ha alla rätt på prov eller bli chef.

– Det handlar mer om strävsamhet, att du är duktig för din egen skull. Att du kan känna när din duktighet värmer din självkänsla ömt, och när den skaver. 

Hon vill inte generalisera. Det finns fantastiska skolor, där kunskap står i centrum och där tysta elever får utrymme. Själv hade hon flera lärare som lyfte duktiga flickor. Men många skolor sviker, genom att hålla dem tillbaka.

– Skolan är väldigt stökig och vi har en förlåtelsekultur som gör att pojkar kan skylla på sin omognad. Därmed tillåts de bråka på lektionerna och bete sig lite allmänt sexistiskt. De duktiga flickorna blir räddningen när lärare abdikerar från sitt ansvar att skapa ordning i klassrummet. 

Man kan se duktiga flickor bre mackor eller knyta skosnören åt jämnåriga pojkar på förskolan. Rollen som lillmamma är inte gullig, säger Birgitta Ohlsson. Den är förtryckande!

– Det pågår en ständig curling av pojkar och män. Den börjar tidigt, och pågår genom hela livet fram till graven.

Hon tycker att lärare och skolledare borde rannsaka sig och analysera om de har några kuddflickor i klassrummen.

– Vissa lärare blir stressade av barnens kunskapslust, i stället för att kapitulera och fylla deras små ryggsäckar med fantastiska böcker. Vi har en fin jämlikhetskultur, men den slår ofta över i en jantelag, som är mer dömande mot flickor.

Tidiga betyg i skolämnena – och i ordning och reda – skulle minska stöket i skolan, menar Birgitta Ohlsson. Det skulle visa att visst beteende inte är acceptabelt och flytta fokus till kunskap och bildning.

– När läraryrket uppgraderas lönemässigt och statusmässigt tror jag kuddflicksfenomenet kommer att minska. Då kommer vi att få mer självständiga lärare, som vågar säga ifrån.

Duktiga flickor från arbetarklass och hederskulturer drabbas hårdast när skolan sviker, anser hon.

– Den säkraste feministiska biljetten till ett bättre liv för flickor och kvinnor är ju hårt plugg, oavsett om man har fötts i en indisk by på landsbygden eller i en europeisk huvudstad.

Birgitta Ohlsson medger att det fria skolvalet har haft sina utmaningar, men gläds över att bakgrunden inte avgör var duktiga flickor kan gå i skolan. "Egofeminism" kallar hon sin liberala feminism, där rätten att göra egna val och bli bedömd på egna meriter är central. Hon tycker att både högern och vänstern motarbetar duktiga flickor.

I boken vill hon punktera myter, exempelvis att ambitiösa flickor och kvinnor skulle vara psykiskt sköra. Hon vänder sig mot kopplingen mellan kvinnors ambitioner och psykisk ohälsa.

– Du är inte dina prestationer och du kan inte prestera topp på allt hela tiden. Men där du väljer att vilja vara duktig måste du tillåtas vara det. Du ska inte behöva skämmas för att du vill få beröm eller känna dig upplyft.

Att många kvinnor går in i väggen tidigt i yrkeslivet tar politikern Birgitta Ohlsson på största allvar. Förklaringen är bristande jämställdhet, menar hon.

– Men att attackera flickornas duktighet, det är för sorgligt!

Fler nyheter

Forskare slår larm om nätmobbning av chefer

2019-11-20

Skolledare och andra chefer utsätts för nätmobbning. Det var ett överraskande resultat i forskare...

Lärarutbildningen ses över

2019-11-20

Öka kopplingen mellan teori och praktik på lärarutbildning, mer metodik, fler akademiker till...

Pilotförsök med tre terminer

2019-11-20

Kortare sommarlov och tre terminer kan bli verklighet i vissa Enköpingsskolor nästa år....

Lösning med stöd av psykologer

2019-11-20

Det började som ett arbetsmiljöuppdrag – hälsan och trivseln dalade hos några av lärarna på en...

"Vi kan lära av varandra"

2019-11-20

Det är vanligt att jämföra resultat i finsk och svensk skola. Men varför stanna vid jämförelser?...