Nr 2/18 2018-02-26

"Otrolig rikedom att vara hemma i flera kulturer"

Självkänsla. Det vill Marie Forslin, rektor för Kunskapsgymnasiet i Malmö, att skolan ska ge eleverna. – Vi vill att de ska se storheten och egenvärdet i just det faktum att de har benen i två eller flera kulturer.

I den moderna och högprofilerade stadsdelen Västra Hamnen i Malmö ligger Kunskapsgymnasiet, där Marie Forslin är rektor sedan sex år tillbaka. Här finns cirka 290 elever och ett trettiotal anställda. De flesta unga har invandrarbakgrund. Många är nyanlända.

– Nästan alla våra elever tar femmans buss från Rosengård. Det är märkligt egentligen, eftersom det här är ett väldigt vitt och exklusivt område, säger Marie Forslin.

Hon och medarbetarna har funderat mycket på om skolan borde arbeta aktivt för att ändra elevsammansättningen. Slutsatsen blev att det är viktigare att stärka elevernas självkänsla, utifrån den unika kompetens som deras bakgrund ger.

– Det är en otrolig rikedom att vara hemma i flera kulturer, att känna till koderna och kunna flera språk, kanske flera alfabet. Därför ska vi inte jobba på att det ska komma mer vita människor till skolan. Vill de, så är de förstås jättevälkomna! Men vi ska se till att ungarna här känner att de har status just för det de är.

Samtidigt ska skolan peppa dem att plugga, även om livet runt om ibland är stökigt.

– Utbildning är vägen till ett bättre liv. Det måste vi förmedla.

En kort resumé av Marie Forslins yrkesliv innehåller grundskollärarexamen i matte och no, komvux i Bollnäs, utvecklingsarbete, bland annat med tidiga webbaserade utbildningar, och ett hastigt uppbrott från Hälsingland för rektorsjobb i Malmö.

Hon hade en bild av vad skolan borde vara – ett hjul med eleven som nav och vuxna runt omkring. Rektorsrollen verkade kul att pröva, och den passade henne. Förra året var hon en av tre finalister när utmärkelsen Året skånska ledare delades ut.

Som chef lämnar hon ofta sitt rum och slår sig ned med datorn i något av lärarnas arbetsrum. Där uppstår spontana diskussioner som hon vill vara med i. Samtalet är viktigt i ledarskapet.

– Vi gör saker tillsammans, jag kan inte göra det här själv, säger hon.

Hon sitter också gärna i matsalen med ungdomarna.

– Jag tycker om att sitta och snacka med dem. Jag vill försöka förstå deras vardag.

Förutsättningarna för jobbet är goda, anser hon. Kunnig och engagerad personal, bra stöd och lyhörd ledning. Hon uppskattar att kunna prioritera det som är viktigast, styra sin tid och fatta egna beslut.

– På det sättet är det lyxigt att vara rektor.

Marie Forslin gillar vardagen – både måndagar och fredagar. Arbetet är som bäst när det går bra för eleverna, lärarna har flow och livet på skolan känns trivsamt.

Men ledarskapet har också prövats i stor sorg. En torsdagskväll i januari 2017 blev eleven Ahmed, 16 år, skjuten vid en busshållplats nära sitt hem. Fortfarande har ingen gripits för mordet.

– När det händer allvarliga saker gäller det att ta på sig den professionella rocken, säger hon. Man måste ha rutiner, så att alla vet vad som ska göras – ett, två, tre, fyra, fem. Vi hade en tydlig rollfördelning och alla hjälptes åt.

Tack vare krisberedskapen kunde exempelvis en vit duk till minnesbordet, fotoram och ljus snabbt tas upp ur en särskild låda. Återstod bara att köpa blommor. Varje eftermiddag samlade hon personalen för ett möte om hur dagen hade varit, hur alla mådde och hur nästa dag skulle inledas.

Vid minnesstunden deltog inte bara skolans elever. Den morgonen hade minst lika många sörjande från andra håll samlats utanför. Marie Forslin släppte in dem.

– Jag kände, det är klart att de ska få delta, de är ju jätteledsna. Det har aldrig varit så mycket folk i lokalerna, och så knäpptyst.

När det stod klart att det inte kunde bli en vanlig dag, bad hon köket improvisera fram mat till elever, personal och alla som dröjde sig kvar.

– Det var mycket sorg och tårar. Det blev högtidligt och väldigt rätt, säger hon.

Namn: Marie Forslin

Uppdrag: Rektor för Kunskapsgymnasiet, Malmö

Född: 1961

Utanför jobbet: Körsångare. Kämpar för att asylsökande afghanska unga ska få stanna i Sverige. Har en afghansk kille boende hos sig. Arbetar ideellt för att finansiera skolbygge i Kenya.

Fler nyheter

Politisk strid om Beos framtid

2019-05-27

Förra året innebar ett trendbrott för anmälningar till Beo, barn- och elevombudet. De minskade me...

Syv-utredning får kritik av förbundet

2019-05-27

Gör om, gör rätt – så skulle man kort kunna sammanfatta Sveriges Skolledarförbunds remissvar på...

Referenser allt mer viktigt i skolan

2019-05-27

Att ge positiva referenser om medarbetare är inte så svårt. Är du negativ blir det mer av en...

Återväxt hett ämne på skolriksdagen

2019-05-27

Två tusen politiker, skolchefer, rektorer och andra skolmänniskor samlades i Stockholm under två...

Elever i behov av stöd vittnar om otrygghet

2019-05-27

Lyssna. Prata med eleverna, inte om dem. Det var huvudbudskapet när Specialpedagogiska...