Nr 5/19 2019-08-30

"Ett enda krav till på rektorer och jag slutar"

– Det finns inga vanliga dagar på jobbet, säger Maria Löfgren Nicolai, gymnasierektor i Göteborg. Hon gillar variationen och tempot, men ser rektorernas arbetssituation som ohållbar i längden.

Vardagen är ett flöde av små och stora händelser. En elev skadas på idrotten. Ett försenat tåg gör att en lärare missar lektionen. Eller så slår ekonomiavdelningen bakut då biologilärarna ska köpa fisk till dissektionerna.

Maria Löfgren Nicolai, rektor på Hvitfeldtska gymnasiet, uppskattar omväxlingen.

– Samtidigt kan det vara väldigt svårt att hinna med den långsiktiga reflektionen.

Då Skolledaren träffar henne är det ännu försommar. Hon är på kortbesök i Stockholm på väg till Uppsala, där ett brorsbarn tar studenten. Hvitfeldtska hade utspring redan i slutet av maj. Skolan är Göteborgs största, med anor från 1600-talet. Den 100-åriga byggnaden i rött tegel påminner om Hogwarts, säger en del elever.

Maria Löfgren Nicolai är en av fem rektorer på skolan, som leds av en verksamhetschef.

Hon basar för det naturvetenskapliga programmet med närmare 500 elever och är chef för 32 lärare. Runt om finns ett bra team, som avlastar i administrativa frågor. Att servicechefen sköter de flesta lokalfrågor är "oändligt skönt".

Hennes mamma, folkskollärare i barndomens Karlskoga, puffade mot läraryrket genom att tipsa om vikariepoolen. Maria Löfgren Nicolai blev färdig lärare i biologi, kemi och geografi 1983.

Som lärare på Skandinaviska skolan i Bryssel kom hon i kontakt med IB-programmet. Det känner hon fortfarande starkt för.

– Eleverna läser på ett annat sätt, inte för att komma ihåg på provet i morgon utan för att kunna till examen i slutet av trean. Jag tror att det är bra för lärandet.

Hon såg det tydligt i sin egen klass. Eleverna följde nationella läroplaner och de norska och finska hade slutexamen. Vid provgenomgångarna stannade de kvar och frågade tills de förstod. De svenska var nöjda med att få höra rätt svar.

Eftersom IB-programmet skiljer lärarens roll från examinatorns blir det också mer okej för elever att misslyckas – och komma på banan igen – under hela skoltiden, menar hon. Inte som i svenska gymnasiet, där varje kurs räknas.

Efter drygt tio år som lärare på Hvitfeldtska blev Maria Löfgren Nicolai IB-rektor. Helt logiskt, men först sa hon nej flera gånger.

– Sedan tänkte jag, men vad fasen, man kanske ska prova i alla fall. På den vägen är det.

Då hade hon börjat kombinera läraryrket med frilansjournalistik. Det var svaret på fyrtioårsfrågan: Vad ska jag göra då jag blir stor?

– Det var jätteroligt! Jag kunde ha kvar ena foten i skolans värld. Med den andra kunde jag trampa ner var som helst, i världar som jag inte ens visste fanns.

Ibland kan hon sakna frilanslivet.

Som ordförande för Sveriges Skolledarförbund i Göteborg vill hon lyfta rektorers arbetsvillkor och löner. De måste få större frihet att styra över skolans inre organisation, så som skollagen säger. Lönerna är inte heller i nivå med ansvaret, anser hon.

– Vi rektorer har haft en svag gemensam röst, såväl i Göteborg som i hela landet, men det händer allt mer nu.

Om hon rekommenderar rektorsyrket? Både ja och nej. Det är givande och viktigt, precis som lärarjobbet.

– Samtidigt är skillnaden lönemässigt inte så stor, och det är ännu mera krav. Ibland kan jag känna, att ett enda krav till på rektorer och jag slutar. Nu är det faktiskt nog.

Det bästa med jobbet är att se alla kloka, inspirerande lärare och fantastiska elever.

– Allt det man läser om dagens eländiga ungdom, det stämmer inte.

Namn: Maria Löfgren Nicolai

Uppdrag: Rektor, naturprogrammet, Hvitfeldtska gymnasiet, Göteborg

Född: 1960

Utanför jobbet: Familj (make, tre vuxna barn). Vårdar vildvuxna växter i Västra Frölunda. Hus i Provence, dit katten Gaston inte får följa med. Grannkatten är farligt revirtänkande. Två bokcirklar, en skönlitterär, en där kvinnliga skolledare läser facklitteratur.

I huvudet just nu: Dotterns bröllop. Föräldrarna ansvarar för skaldjur, inklusive transport till Stockholm.

Fler nyheter

Skolledare positiva till delat ledarskap

2019-08-30

Skolledare i Södertälje som delar ledarskapet pekar på flera fördelar. De får avlastning och är...

Vem vinner Stora Skolledarpriset?

2019-08-30

Nu börjar nomineringsperioden för Stora Skolledarpriset. I mars nästa år, Nordiska Skolledarkongr...

Högtryck hela sommaren på jourtelefonen

2019-08-30

Sommar – men också högt tryck på Sveriges Skolledarförbunds jourtelefon. Att det börjar bli tuffa...

"Ett enda krav till på rektorer och jag slutar"

2019-08-30

– Det finns inga vanliga dagar på jobbet, säger Maria Löfgren Nicolai, gymnasierektor i Göteborg....

Assisterande teknik bra inslag i läsundervisning

2019-08-30

Figur 1: Response to intervention (RTI)-modellen. Kursiverad text är föreslagna utökningar av...