Nr 2/19 2019-03-19

Fritidsledare - en alltför dold yrkesgrupp i skolans värld

Fritidsledarna är kittet i skolan - mellan lärare, elev och andra konstellationer. Ändå saknar fritidsledarna en plattform i skolans organisation. Vi kräver därför att de får tydliga uppdrag som sam stämmer med deras yrkeskompetens, skriver styrelsen för fritidsledarskolorna.

Vilken arbetsgivare vill inte ha en medarbetare som är flexibel, bra på grupprocesser, metoder och konflikthantering med ett främjande förhållningssätt?

Skolan står i, och har stått i ett skede där samhället, föräldrar och individer har förväntningar att skolan ska lösa, utbilda och fostra elever i allt.

Arbetsbördan på lärare minskar attraktionen för yrket och skolledningar famlar och försöker att tänka nytt. Skolan inför förstelärare för att höja status och attraktion samt söker nya kompetenser att komplettera och underlätta för lärare.

En tredjedel av de som examineras från fritidsledarutbildningen varje år arbetar inom skolans fyra väggar.

Många rektorer har upptäckt vilka kompetenser fritidsledaren har, att vara flexibel, arbeta med grupper, hitta lämpliga metoder för sociala sammanhang, vara behjälplig i hantering av konflikter och att möjliggöra för eleverna att hitta en känsla av samhörighet.

Vi har under åren noterat att det finns vaga uppdrag inom skolans organisation för fritidsledarens arbetsuppgifter. Det gör att många rektorer räds att anställa kompetent personal som kompletterar lärarpersonal i arbetet som inte är ämnesrelaterat.

Fritidsledaren i skolan blir kittet mellan lärarpersonal, elev och andra konstellationer inom skolan. Med ett tydligare uppdrag kommer skolan att kunna använda den utbildade fritidsledarens alla kompetenser.

Vi vill uppmärksamma er ansvariga om en yrkesgrupp - fritidsledare med en genuin utbildning i arbetet med barn och ungdomar - som oftast finns i skolans verksamhet och som ofta inte har en formell plats och tydligt uppdrag i skolans organisation.

Här önskar vi en förändring!

Vi uppmanar därför ansvariga för skolans verksamhet i våra kommuner att formulera tydliga uppdrag till fritidsledaren som samstämmer med deras yrkeskompetens. Då finns förutsättningar för att en plattform kan skapas för fritidsledare i skolans organisation.

Ni behöver inte leta länge, kompetensen finns redan där, använd den rätt och skapa utrymme för fritidsledaryrket, ni kommer ha mycket nytta av dem.

Fler nyheter

Skolledare positiva till delat ledarskap

2019-08-30

Skolledare i Södertälje som delar ledarskapet pekar på flera fördelar. De får avlastning och är...

Vem vinner Stora Skolledarpriset?

2019-08-30

Nu börjar nomineringsperioden för Stora Skolledarpriset. I mars nästa år, Nordiska Skolledarkongr...

Högtryck hela sommaren på jourtelefonen

2019-08-30

Sommar – men också högt tryck på Sveriges Skolledarförbunds jourtelefon. Att det börjar bli tuffa...

"Ett enda krav till på rektorer och jag slutar"

2019-08-30

– Det finns inga vanliga dagar på jobbet, säger Maria Löfgren Nicolai, gymnasierektor i Göteborg....

Assisterande teknik bra inslag i läsundervisning

2019-08-30

Figur 1: Response to intervention (RTI)-modellen. Kursiverad text är föreslagna utökningar av...