Nr 3/19 2019-04-17

"Skolledare ska kunna utöva sitt ledarskap"

Lärare ska vara lärare. Skolledare ska få ägna sig åt pedagogiskt ledarskap. För Åsa Wennergren, kommunalråd (L) i Linköping, har skolan alltid varit den politiska hjärtefrågan.

Åsa Wennergren börjar tala om skolutveckling redan då vi går i korridorerna mot hennes rum. Linköpings stadshus, där hon har sin arbetsplats, byggdes som läroverk 1864 men har hyst fullmäktige i snart 100 år. Tidigare borgmästare blickar allvarligt ned på oss från väggarnas porträtt.

– Jag brinner för skolutveckling. Det var skolfrågorna som väckte mitt politiska intresse.

Hon blev politiskt aktiv inför valet 2006. Då var hon lärare på Anders Ljungstedts gymnasium och såg att administrationen ökade, samtidigt som stödet runt lärarna minskade.

– Jag kände att nu måste vi få en förändring.

Första uppdraget var som ersättare i barn- och utbildningsnämnden. Sedan blev hon ordinarie. Åsa Wennergren­ gillade att vara kommunpolitiker, visade det sig.

Nu vid årsskiftet tillträdde hon som kommunalråd (L), med sektorsansvar för utbildning, kultur & fritid och arbetsmarknad. Hon är ordförande i bildningsnämnden. Alliansen har majoritet i nämnderna, men inte i fullmäktige. Budgeten gick igenom då SD lade ner rösterna.

När Skolledaren träffar henne – efter två månader på posten – har Åsa Wennergren nästan kommit i ordning i det rum hon delar med en partikollega. En stor målning i rött, blått, gult och svart av Norrköpingskonstnären Jan Erik Frisendahl väntar fortfarande på en plats, lutad mot en hylla.

Hittills har det inte blivit så långa stunder vid skrivbordet. Den första tiden har varit intensiv och full av olika möten.

– De måste till för att vi ska kunna fatta bra beslut, men det överraskade mig lite hur inbokad man är. Eftersom vi är en del av en allians, är vi också fyra partier som måste mötas för att kunna kompromissa.

Mycket har ändå blivit gjort, tycker hon.

Beslutet om heltidsmentorer till exempel. Två gymnasier och två högstadieskolor testar, med start i höst. Slår modellen väl ut hoppas Åsa Wennergren att den ska användas i större skala.

– Lärarna behöver avlastas, så att de får tid att vara lärare. Det var den fråga jag drev mest i valrörelsen. Det måste finnas mer tid för för- och efterarbete. Att anställa heltidsmentorer är ett sätt att plocka bort uppgifter som lärarna faktiskt inte behöver göra.

I Linköping märks lärarbristen nu i förskola och grundskola. Arbetsmiljön är central för att attrahera och behålla personal, och även för eleverna, menar Åsa Wennergren. Den frågan avgjorde då hennes parti till sist sa nej till bygget av ett nytt högstadium och gymnasium för 1 800 elever. Så stora skolor är inte bra för någon, säger hon. Nu bli det bara högstadium, för 700 elever.

Ledarskap har alltid intresserat henne. Utöver rektorsutbildning har Åsa Wennergren magisterexamen från Skolledarhögskolan i Uppsala. Den tog hon redan innan hon själv blev rektor 2010.

– Skolledare ska kunna utöva det pedagogiska ledarskap som skollagen ålägger dem. Det är inte bara en fråga om kompetens, de måste också avlastas administrativa uppgifter.

Förvaltningen har nu fått i uppdrag undersöka hur en sådan avlastning kan se ut.

Från sin egen rektorstid är Åsa Wennergren mest stolt över att ha drivit ett forskarstött projekt, som använde "kritiska vänner" för att utveckla ett kollegialt lärande.

– Sådant vill jag att skolledare ska få mera tid till. Vi måste verkligen ligga i framkant när det gäller skolutveckling.

Namn: Åsa Wennergren

Uppdrag: Kommunalråd (L) i Linköping

Född: 1960

Utanför jobbet: Umgås med familj och vänner. Sköter trädgården, doftande kryddväxter är favoriter. Arbetade länge i livsmedelsbranschen efter lärarutbildningen. Leker med tanken att vara inhyrd rektor de sista yrkesåren. "Det skulle vara så roligt att få komma in och jobba just med skolutveckling där det behövs."

Fler nyheter

Politisk strid om Beos framtid

2019-05-27

Förra året innebar ett trendbrott för anmälningar till Beo, barn- och elevombudet. De minskade me...

Syv-utredning får kritik av förbundet

2019-05-27

Gör om, gör rätt – så skulle man kort kunna sammanfatta Sveriges Skolledarförbunds remissvar på...

Referenser allt mer viktigt i skolan

2019-05-27

Att ge positiva referenser om medarbetare är inte så svårt. Är du negativ blir det mer av en...

Återväxt hett ämne på skolriksdagen

2019-05-27

Två tusen politiker, skolchefer, rektorer och andra skolmänniskor samlades i Stockholm under två...

Elever i behov av stöd vittnar om otrygghet

2019-05-27

Lyssna. Prata med eleverna, inte om dem. Det var huvudbudskapet när Specialpedagogiska...