Nr 6/19 2019-10-10

"Vi pratar sällan om det vi är bra på i svensk skola"

Ett Sverige i miniatyr, säger Per Nilsson, Sundbyberg, om sin skola. Han uppskattar mixen av elever.

Per Nilsson kommer bärande på några krukväxter när vi möts utanför rektorsexpeditionen, strax före uppgjord intervjutid. De är vissna, för att inte säga stendöda. Nu ska de bort!

– Man kan ju inte vara bra på allt, säger han och ler stort.

Ängskolan, där han är rektor, är en av Sundbybergs två kommunala 7–9-skolor. Här finns 375 elever och ett fyrtiotal anställda. Byggnaden från femtiotalet innehåller även en F-6-skola med egen rektor.

Idag är det utvecklingssamtal och inställda lektioner. Föräldrar och tonåringar rör sig mellan klassrummen.

Ängskolan är ett Sverige i miniatyr, med en ovanlig socioekonomisk blandning, säger Per Nilsson. En del elever bor med hela familjen i två rum och kök, andra i mångmiljonvillor med lummiga trädgårdar.

– Det är lite som förr i tiden, villor på ena sidan, höghus på andra och så möts man i skolan. Det är väldigt roligt. Det skapar en dynamik och det fungerar väldigt bra.

Inför intresserade föräldrar brukar han betona värdet av mixen.

– EU har lyft fram kulturell kompetens som en nyckelkompetens för framtida jobb och studier. Det får man gratis här, om man går tre år i en klass med personer som man aldrig skulle ha träffat annars.

Lärarkåren är stabil och kompetent.

– För mig är det viktigaste att se till att eleverna har bra lärare. Det spelar ingen roll hur fin struktur eller fina dokument jag har, om jag inte har personal som kan genomföra dem.

Per Nilsson utbildade sig till idrottspedagog i en tid då sådana jobb knappt fanns. Det blev lärarvik, examen och med tiden karriär i skolans värld. Han gillar att jobba med unga och leda personal.

– Jag ser sådan utveckling hos vissa, jag kan nästan ta på det!

En period arbetade han med Itis, statens stora IT-satsning för lärare. När han kom till Ängskolan för snart tre år sedan, var en av ambitionerna att utveckla lärarnas användning av digitala verktyg.

Med respekt för deras kunnande, betonar han. Jättemycket har hänt!

– När duktiga lärare på ett positivt kritiskt sätt tar till sig ny teknik blir det väldigt bra. De blir ännu bättre. Och då pratar vi väldigt, väldigt bra.

Lärarna fick utbildning och gemensamt satte man en digital miniminivå som alla skulle nå.

– Det är min skyldighet att se till att alla jobbar på ett visst sätt. Vi har byggt mycket på de positiva exemplen. När de blir tillräckligt många dras även de övriga med.

På lektionerna råder mobilförbud. Per Nilsson såg på lektionsbesöken att många elever inte var fokuserade, för att de höll på med sina telefoner. Nu lägger de mobilen i en särskild låda då de går in i klassrummet. Förändringen var odramatisk, till och med för dem som gått nästan tre högstadieår med andra regler, säger han.

Klassrumsbesöken är viktiga – och roliga. Han försöker hålla tisdagsförmiddagar fria för dem. I höst fokuserar skolan på "gemensamma klassrumsrutiner", som hur lektioner inleds och avslutas.

Föräldramöten gillar han, och internationella besök. Närmast på tur är 75 lärare från olika EU-länder. Eleverna guidar. Utländska gäster förundras över nivån på elevernas engelska och den avspända relationen till lärarna. Per Nilsson brukar bli stolt, glad och imponerad.

– Vi pratar alltför sällan om det vi är bra på i svensk skola. Vi får elever som tänker själva, tänker kritiskt och är självständiga.

Namn: Per Nilsson

Uppdrag: Rektor, Ängskolan, Sundbyberg

Född: 1962

Utanför jobbet: Sambo, två tonåringar, ordförande för Sveriges Skolledarförbund i kommunen.

Stort idrottsintresse, numera flitig golfspelare. Brukar utmana eleverna på pingis. Två förluster hittills.

Manchester City-supporter sedan unga år. Sökte brevvänner i ett matchprogram 1976. En engelsk kvinna efterlyste på Facebook personen bakom annonsen. "Det var ju jag! Sex timmar - så var kontakten upprättad!" I höst till bortamatch i Newcastle med sonen. Då väntar intervju i klubbens Tv-kanal.

Fler nyheter

"Vi ska som skola vara en central del i samhället"

2020-04-01

År av politiska förhandlingar har lärt Roy Resare läxor som han har nytta av som rektor. Det gäll...

En aktiv och jämställd skolgård kräver natur

2020-04-01

Fredrika Mårtensson är docent i miljöpsykologi vid SLU i Alnarp där hon undervisar och forskar om...

Många visar tecken på ohälsa

2020-04-01

Nära fyra av fem av skolledarna skattar sin hälsa som bra eller mycket bra, men ändå finns det...

Fridag for future?

2020-04-01

Inför Fridays for future finns en djup klyfta i skolvärlden. I Malmö har skoldirektören uppmanat...

Heltidsmentorer minskar stressen

2020-04-01

Mobilfritt och heltidsmentorer – det hänger kanske ihop? På Kalmarsundsskolan i Kalmar bestämde m...