Nr 4/20 2020-09-16

De tar ett kliv uppåt i guldtrappan

Anna Frössevi hälsar skolans yngsta elever välkomna. Foto: Margaretha Holmqvist Anna Frössevi hälsar skolans yngsta elever välkomna. Foto: Margaretha Holmqvist
Anna Frössevi hälsar skolans yngsta elever välkomna. Foto: Margaretha Holmqvist

Mobilen som arbetsredskap är framgångsrecept för Österåkersbygdens friskola. Med rektor Anna Frössevi i spetsen gör skolan en digital satsning som belönas med den prestigefyllda Guldtrappan.

Värmen är tryckande på höstterminens första dag. Skolgårdens äppelträd dignar av frukt och här och var lyser gula buketter från rektor Anna Frössevis solrosodling. Sommarklädda elever och lärare samlas. Av hänsyn till coronapandemin blir det inga kramar, men stämningen är definitivt på topp.
Österåkersbygdens friskola firar alltid skolstarten ordentligt, och i år blir det ett firande med guldkant. En guldprydd trappa av kartong med massor av hembakade "guldmuffins" signalerar utmärkelsen Guldtrappan.
–Här tänker vi digitalt och mobilen är ett arbetsredskap, berättar Anna Frössevi som hoppas att utbildningsminister Anna Ekström ska komma hit och med egna ögon se hur mobilen kan bli ett smart lärverktyg.

Än så länge har hon inte fått napp hos utbildningsministern. Inte heller hos Liberalerna, det parti som hårdast drivit mobilförbud i skolan. Bilden av mobilen som en källa till oordning i skolan är svår att rubba.
Det upptäckte även Anna Frössevis dotter som nu går i åttan. När hon började högstadiet blev det en chock att det praktiska arbetsredskapet plötsligt var förbjudet under skoltid.
–När man förbjuder mobiler underskattar man elevernas förmåga. Det är viktigt att elever får lära sig använda den teknik som de kommer i kontakt på ett klokt sätt, säger Anna Frössevi.
Digitaliseringen har varit en grundpelare sedan skolan startade 2011. Skolan har en egenutvecklad app, lärplattor och interaktiva tavlor. Varje elev i årskurs fyra till sex får låna en mobil som sedan används flitigt för skolarbetet och kommunikation. Mobilen får även användas efter skoltid.

Att elever och lärare enkelt kan hålla kontakt med varandra bidrar enligt Anna Frössevi till trygghet och lugn. Kompetenta lärare som kan och förstår teknikens möjligheter är en förutsättning.
Skolan arbetar tematiskt kring kända personer och företeelser inom kultur- och forskarvärlden. Bildning som ger impulser även på fritiden. Som när en elev var bortbjuden med familjen och upptäckte en vas av glaskonstnären Ulrica Hydman Vallien. Då skickade han genast en bild till skolan för att visa vad han sett. "Titta de har en vas av Hydman Vallien."
Eleverna gör en skoltidning som distribueras i bygden och då används mobilen flitigt för att till ta bilder och samla information och dokumentation.

Under studierna på rektorsprogrammet hade Anna Frössevi medstudenter som såg på landsbygdsskolan som en "Astrid Lindgren idyll." Hon värjer sig mot den nostalgiska bilden. Österåkersbygdens friskola är en modern skola där eleverna är som barn är mest, med olika bakgrund och förutsättningar. Att skolan är liten gör det enkelt att hitta flexibla lösningar men för att alla elever ska uppnå målen krävs hårt arbete och engagerad personal. Att hon själv undervisar förvånar kollegor på större skolor, för henne är det en självklarhet.
–Jag ska utveckla en skola och leda elever och medarbetare på min skola. Det är en förmån att leda det pedagogiska arbetet och att vara en undervisande rektor är något jag är stolt över, säger Anna Frössevi.

Ulla Bergström, kock och alltiallo på skolan kom på idén med ”guldmuffins.” Foto: Margaretha Holmqvist

Ulla Bergström, kock och alltiallo på skolan kom på idén med ”guldmuffins.” Foto: Margaretha Holmqvist

Juryns motivering:

"Österåkersbygdens friskola är en liten landsbygdsskola åk F-6, med digital skolutveckling som ett kraftfullt verktyg i skolan och för nära kontakt mellan ledning, lärare, målsmän och elever. Med uppdaterad webb och FB-grupp och genomtänkt infrastruktur byggd på fiberanslutning och mobiltelefon från skolan för allt och alla i åk 4-6, med bland annat en egenutvecklad app, kompletterad med lärplattor och interaktiva tavlor. Arbetet med skoltidning i skola och bygd exemplifierar en forskningsanknuten och innovativ verksamhet. Man utmärker sig med djärvt ledarskap och självständiga elever, är i framkant med IT, nära samhället och forskningsanknuten."

Fler nyheter

Lönen den viktigaste frågan

2020-09-16

Klart besked i enkäten - men hot och våld ett växande problem

Är vår krisberedskap god?

2020-09-16

Hur mår samhällets krisberedskap? Sociologiprofessor Erna Danielsson ser ett glapp mellan hur...

"Jag var nyfiken på hur det var att jobba privat"

2020-09-16

Efter 22 år som rektor i den kommunala världen tog Roy Jörgensen steget till den privata. Han...

Nu går tåget - är alla med?

2020-09-16

Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv, både från statligt och...

Gå rektorsprogrammet på sju ställen

2020-09-16

Nästa höst kan du välja att läsa rektorsprogrammet på sju lärosäten. Det bästa utbildningarna...