Nr 6/20 2020-11-24

"Jag vill hellre vattna det goda än att leta fel"

Carina Tinker Foto Jonas Sundberg Carina Tinker Foto Jonas Sundberg
Carina Tinker Foto Jonas Sundberg

Hon släpper en boll i ena änden, personalen fångar upp den och ut i andra änden kommer något bra. Ett välfungerande maskineri, säger Carina Tinker om utvecklingsarbetet på Finningeskolan.

Femte oktober 2020, dags för APT på Finningeskolan i Strängnäs. När medarbetarna kliver in i matsalen möts de av en båge av färgglada ballonger. Innanför står rektor Carina Tinker och biträdande rektor Anna Lindgren och gör vågen för sin personal. I högtalaren hörs We Are the Champions och andra styrkelåtar.
På borden ligger hjärtprydda placeringskort med texten Grattis på Internationella lärardagen! Vi är alla viktiga för våra elever. På baksidan: Lärare sår frön som växer för evigt! Inuti finns en biobiljett. I ett tal lyfter Carina Tinker fram hur uppskattad varje anställd på skolan är.

Sedan är det dags att diskutera medarbetarsamtal och andra vardagligheter.
– Vi är jättenoga med att fira saker, berättar hon. På varje arbetsplatsträff uppmärksammar vi någon som i närtid har utfört mer än man kan förvänta sig, något outstanding.
Även då får mottagaren ett biopresentkort, men texten handlar om att vara en av arbetsplatsens stjärnor.
Skolan har 360 elever i årskurserna F-3 (fyra parallella spår) och cirka 50 anställda. Carina Tinker och hennes biträdande ansvarar för två spår vardera, där både skola och fritidshem ingår. De delar rum och samarbetar tätt.
– Det är ett vinnande koncept. Vi behöver inte boka ledningsgruppsmöten flera timmar i veckan. Vi är snabba på bollen och kör direkt.

Carina Tinker gillar tempot. Hon kom hit för sex år sedan, på sin andra rektorstjänst. Den första var på en grundskola i ett mycket socialt utsatt område i Eskilstuna. Hon hade bred lärarerfarenhet och gick på kommunens utbildning för framtida ledare då hon fick frågan. Tvekade, men sa ja.
– Jag var faktiskt inte förberedd på det jag skulle möta. Det var en chock i början, men jag kunde inte ha haft en bättre läroplats.

Delaktighet är ett nyckelord i ledarskapet. Hon får det att låta lätt. Man involverar alla anställda, tar fasta på synpunkter och skapar arbetsgrupper. Det funkar för de flesta frågor – psykosocial arbetsmiljö, läsförståelse och "grit" till exempel.
– Vi är duktiga på att skruva lite här, fila lite där och arbeta oss framåt.
Varje vecka träffar Carina Tinker personalen i mindre grupper vid medarbetarledda "tavelmöten". I 20 minuter, stående, går de igenom jobbsituationen för var och en. Modellen lever kvar från ett tidigare Lean-arbete i kommunen. Övriga skolor har släppt den.
– En del frågor löser vi direkt på mötet, andra lyfter vi vidare. Jag tycker att det är ett jättebra arbetssätt!

Det bästa i vardagen är att bedriva utvecklingsarbete, som verkligen ger resultat för eleverna. Hon återkommer till medarbetarna – fantastiska! Inte ens personalärenden är särskilt tunga här.
Hon är noga med att inte ta åt sig äran för "Finningeandan", men har jobbat stenhårt för att behålla den. Grunden är hjälpsamhet och nära samarbete mellan lärarna, betoning av att all personal är viktig och tillit i ledarskapet.
– Jag vill vattna på det goda, hellre än att leta fel. Vi på expeditionen ska vara möjliggörare, inte ett hinder på vägen säger Carina Tinker.

Namn: Carina Tinker
Född: 1965
Uppdrag: Rektor, F-3, Strängnäs. Ordförande i Skolledarförbundets lokalavdelning. Arbetsbelastning är en aktuell fråga. "Sist vi pratade arbetsmiljö var det bara jag som sa att jag kunde hålla min arbetstid."
Utanför jobbet: Bor i uppväxtstaden Eskilstuna, vuxna barn. Tränar på gym. Gillar att ha inne- och uteprojekt på gång, som att måla om möbler eller fixa ny rabatt i trädgården. Läser mycket. På nattduksbordet just nu Inställd resa till Sabarmati, av Majgull Axelsson samt Hjärna, gener och jävlar anamma, av Torkel Klingberg. "Det är grit, det!"

 

Fler nyheter

Krav på bra förutsättningar

2021-05-25

En ny utbildningspolitisk policy, förberedelser inför en eventuell ny organisering och oförändrad...

Göteborgs nya organisation snart färdig

2021-05-25

Nu håller den stora omorganisationen av grundskoleförvaltningen i Göteborg att gå in på sluttampe...

Digital teknik ger utdelning

2021-05-25

- Ansvaret för den digitala utvecklingen kan inte läggas på enskilda lärare, hela skolorganisationen ska arbeta systematiskt och nivåövergripande, säger Annika Agélii Genlott. Foto: SKR - Ansvaret för den digitala utvecklingen kan inte läggas på enskilda lärare, hela skolorganisationen ska arbeta systematiskt och nivåövergripande, säger Annika Agélii Genlott. Foto: SKR

I en aktuell avhandling visar Annika Agélii Genlott hur digital teknik kan förbättra elevernas...

Skolchefen i kläm mellan nationell och lokal kontroll

2021-05-25

Lars Svedberg är docent i pedagogik och legitimerad psykolog. Han har gedigen erfarenhet av...

"Strategisk planering är kontraproduktiv"

2021-05-25

Hur verksamhet leds och medarbetares engagemang ger hög kvalitet, menar Henrik Eriksson, professor vid Chalmers och kvalitetsforskare. Hur verksamhet leds och medarbetares engagemang ger hög kvalitet, menar Henrik Eriksson, professor vid Chalmers och kvalitetsforskare.

Stabilt ledarskap och engagerade medarbetare. Det är nyckelfaktorer för att skapa kvalitet. Men...