Nr 6/21 2021-12-07

"Alla måste ta ansvar för lärarbristen"

Skolans samhällsuppdrag och elevers rättigheter är Mikael Fältsjös hjärtefrågor. Foto: Henrik Hansson Skolans samhällsuppdrag och elevers rättigheter är Mikael Fältsjös hjärtefrågor. Foto: Henrik Hansson
Skolans samhällsuppdrag och elevers rättigheter är Mikael Fältsjös hjärtefrågor. Foto: Henrik Hansson

Lärarbristen är ett nationellt problem, som ingen kommun kan lösa på egen hand. Alla parter måste ta ansvar, menar Mikael Fältsjö. Det är dags att sluta huka!

Fler vägar måste öppnas in i läraryrket, det är Mikael Fältsjö, förbundschef och skolchef i Västerbergslagens utbildningsförbund, starkt övertygad om.
VBU, som det kallas till vardags, är Ludvikas och Smedjebackens gemensamma kommunalförbund för gymnasieskola, vuxenutbildning, kulturskola och uppdragsutbildning. Det omfattar cirka 3 000 elever och 250 medarbetare. Högbergsskolan i Ludvika är störst, men verksamheten finns också i Smedjebacken och Grängesberg.
Nyligen skrev Mikael Fältsjö en debattartikel som lyfter lärarbristen som ett nationellt ansvar, inte en fråga för varje huvudman eller rektor. Impulsen fick han då rektorer och politiker på hemmaplan pressades av journalister om obehöriga lärare i skolan.
- Jag märkte att de egentligen inte vet vad de ska svara. Det blir som att det vore fel på Ludvika, när problemet är att det finns stora, stora luckor i varje kommun. Det fattas ofantligt många lärare, uppåt 50 000 i hela skolsystemet. Vi skolchefer måste ta större ansvar för att tydligare lyfta fram den frågan.

Naturligtvis ska lärare ha bra arbetsmiljö och schysta löner, men det räcker inte som lösning, fortsätter han.
- Vi kan inte anställa dem som inte finns. Vi måste utbilda fler! Det är dags för alla parter – stat, arbetsgivare, högskola att steppa upp och ta ansvar för det.
En pusselbit kan vara att studenter anställs på heltid av en arbetsgivare då de antas till lärarutbildningen. Sedan jobbar de halvtid och pluggar på halvtid fram till examen. Arbetsintegrerad lärarutbildning, som modellen kallas, utvecklades av Högskolan Dalarna och Pedagogiskt utvecklingscentrum i Dalarna, och har fått viss spridning. Mikael Fältsjö var delaktig då den kom till.
Idag läser cirka 125 studenter till lärare vid Högskolan Dalarna med det utbildningsupplägget. De blir väl grundade i både teori och praktik, betonar han.
Debattartikeln tänker han dela i sitt skolchefsnätverk. Kanske att även Anna Ekström får den.
- Det är ett framgångskoncept, som jag skulle vilja växla upp.

VBU är en egen huvudman och styrs av en direktion med politiker från de två ägarkommunerna. Dem har Mikael Fältsjö löpande kontakt med. Han jobbar tajt ihop med de fyra verksamhetschefer och sju rektorer som han är chef för.
Organisationen är spännande att leda, just som han trodde då han sökte sig hit 2019.
- Den här bolagsformen gör att vi blir lite snabbare, lite mer autonoma och lite närmare varandra i vardagen. Vi har de nödvändiga specialistfunktionerna, som lön och hr, själva. I kommuner är man betydligt längre från varandra.
Kommunerna tog ett klokt beslut då förbundet skapades, för drygt 25 år sedan, menar han. Det har varit bra för både ungdomarna och regionen.

Han uppskattar att kunna driva frågor som är viktiga för verksamheten, utan att behöva konkurrera med allt som ryms i en vanlig kommunal kontext. Han känner att han kan hålla fokus på kärnan i uppdraget.
Mikael Fältsjö vill vara engagerad, drivande, påläst och elevorienterad som chef. Och samtidigt ha respekt för att det finns olika uppdrag och perspektiv i en stor organisation.
- Det är viktigt att lyssna in och ge betänketid, så att alla kan bidra. Det har inte så stor verkan om man driver saker själv, och sen när man tittar tillbaks, så står man också själv.

Namn: Mikael Fältsjö
Född: 1968
Uppdrag: Förbunds- och skolchef, Västerbergslagens utbildningsförbund. "Sveriges äldsta, vill jag hävda." Officersbakgrund. Skolledare sedan 2002.
Hjärtefrågor: Skolans samhällsuppdrag, elevers rättigheter.
Utanför jobbet: Hustrun grundskollärare, en dotter på högstadiet, en på universitet. 9-åriga Ossi, italiensk vattenhund, är allas favorit." Han får ut oss på långa skogspromenader i alla väder."
Gillar utförsåkning, nära och långt hemifrån. Kopplar av med poddar och ljudböcker.

Fler nyheter

"Skolledarna blir starkare i ett förbund"

2022-05-04

Lärarfackens planer på att slå sina påsar ihop ritar om den fackliga kartan. Men sammanslagningar...

Skolchefer fick utbildning

2022-05-04

När tidigare skolchefen Peter Fredriksson blev generaldirektör på Skolinspektionen tog han...

"Nya skolan kommer att bli fantastisk"

2022-05-04

Lena Willman Foto: Hans-Peter Bloom Lena Willman Foto: Hans-Peter Bloom

Tre år har förberedelserna pågått och till hösten ska det bli av! Alla F-6-elever i Mörrum flytta...

Mycket jobb kvar för att få skolan digital

2022-05-04

Det går framåt, men en del återstår. Det är Skolverkets något lakoniska sammanfattning av skolans...

Nu väntar den stora utmaningen

2022-05-04

Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter – det är regeringens...