Nr 5/21 2021-10-20

Hon hyllar traditionell undervisning

Filippa Mannheimer Foto: Margaretha Holmqvist Filippa Mannheimer Foto: Margaretha Holmqvist
”Är det bra så? ”Ständiga bedömningar gör att eleverna söker bekräftelse, mer än kunskap. Det anser gymnasieläraren Filippa Mannerheim. Foto: Margaretha Holmqvist

”Jag anklagar…” Filippa Mannerheims uppgörelse med marknadsskolan gav rubriker. Hon blev en eftersökt debattör men nobbade tv-sofforna. Hennes plats är där hon trivs bäst, i klassrummet.

Den som googlar på gymnasieläraren Filippa Mannerheim får snabbt träff på en debattartikel från förra hösten. Där levererar hon en svidande vidräkning med politikens passivitet inför marknadsskolan. Artikeln är skickligt uppbyggd enligt Émile Zolas klassiska "J´accuse" (så är också hennes ämnen svenska och historia). På de anklagades bänk sitter våra politiska partier som hon anser hukar inför skolans utveckling till marknadsplats.
Efter artikeln haglade inbjudningar till tv-soffor och debattprogram men där blev det stopp.
–Jag är ingen linslus! Mina elever och deras föräldrar ska känna sig trygga med att jag är där för dem och inte den som det stormar kring, förklarar hon när vi möts i en hotellfoajé i centrala Stockholm.
Så varför skrev du artikeln?
–Ibland bara måste man, när något är viktigt. Skolan är det samhället vilar på, ett fundament, och jag är förstås inte bara lärare. Jag är förälder också, och medborgare.

Men tillbaka till det som är Filippa Mannerheims verkliga fokus: mötet med eleverna och vad som händer i klassrummet.
I höst är hon aktuell med boken Konsten att undervisa - en bok om lärarens hantverk (Gothia Kompetens). Boken är både en debattbok och en handledning.
–Jag vill slå ett slag för traditionell undervisning men också berätta om hur en sådan undervisning kan gå till.
I boken lyfter hon fram det skrivna ordet, det som är skolans och akademiens språk men som hon menar har relativiserats. Istället har uppfattningen att "det går lika bra att lyssna och prata som att läsa och skriva" fått för stort utrymme i skolan. Lärobokstexten är viktig menar hon. I boken finns en gemensam bas för eleverna att samlas kring.
–Att lämna en elev med en Ipad är som att ställa fram en godisskål och sedan säga att "du får bara ta morötter," säger Filippa Mannerheim som kritiserar hur synen på kunskap har förändrats, ja urholkats, i skolan.
–Vi har tappat för mycket av lärande, istället översköljs skolan av olika "hajpade" metoder.

Filippa Mannerheim beskriver hur dagens skola domineras av ständiga bedömningar och måluppfyllelser. Det gör att eleverna snarare söker bekräftelse och frågar "är det bra så?" efter varje moment, än att verkligen lära sig något. Hon vill istället se ett lärande där små byggstenar med undervisning, träning och ett avslutande prov bildar en helhet.
–För många elever är det skönt att kunna skilja på övningsfas och examination.
Under pandemin har många sjungit digitaliseringens lov, kanske utifrån att digital undervisning är bättre än ingenting. Filippa Mannerheim ser mest baksidor. Hon varnar för ett stort kunskapstapp där fallet blir störst för de svaga eleverna.
–Det är fel att låtsas som att allt varit bra. Som när man säger att betygen höjts, eller ligger kvar, det säger ingenting om kunskapsinlärningen, säger hon med eftertryck.

Eftermiddagen börjar bli sen och det är dags att sätta punkt för intervjun. Filippa Mannerheim ger sig ut för att köpa guldstjärnor till sina elever.
–Det tycker de fortfarande är kul att få, trots att de går på gymnasiet!

Budskap till skolledarena

"Ge lärarna egen planeringstid, då blir undervisningen bra! "
"Släpp lärarna fria istället för att försöka få alla att jobba efter samma mall."
"Tänk på att lärarna inte bara är tjänstemän utan akademiker som vill göra ett bra jobb."

Fler nyheter

Ett steg mot ny organisering

2021-12-07

Från årsskiftet är Lärarförbundet med i Saco och därmed har ett av de stora stegen mot en ny...

"Var stolta att ni törs säga nej"

2021-12-07

Eva Larsson, till vänster, och Cecilia Krantz, är två skolledare i Sala som mötte förbundets Matz Nilsson och Ulf Carlsson. Foto: Kerstin Weyler Eva Larsson, till vänster, och Cecilia Krantz, är två skolledare i Sala som mötte förbundets Matz Nilsson och Ulf Carlsson. Foto: Kerstin Weyler

När höstmörkret sänker sig över Sala samlas några skolledare högst upp i bildningsförvaltningens...

Alla elever måste ha tillgång till skön- och facklitteratur - varje dag

2021-12-07

Barn som föds i en familj där föräldrarna dagligen läser högt har ett stort försprång vid...

Antisemitism frånvarande i studierna om Förintelsen

2021-12-07

I oktober samlades representanter för ett 50-tal länder och internationella organisationer i Malm...

"De är inte mogna att ta ansvar för skolan"

2021-12-07

Huvudmännen är inte mogna ansvaret för skolan, menar forskaren Gunnlaugur Magnússon. När de får...