Nr 6/21 2021-12-07

Lindas mål: En bättre skola

Att lyssna och bygga relationer med lärare, annan skolpersonal och elever är viktigt som rektor, menar Linda Blomdahl. Foto: Kristina Wirén Att lyssna och bygga relationer med lärare, annan skolpersonal och elever är viktigt som rektor, menar Linda Blomdahl. Foto: Kristina Wirén
Att lyssna och bygga relationer med lärare, annan skolpersonal och elever är viktigt som rektor, menar Linda Blomdahl. Foto: Kristina Wirén

Förbättra skolan har alltid varit målet. Som lärarstudent, lärare, rektor och som författare av “Skolcoachboken”. Linda Blomdahl fortsätter sin mission att skapa en bättre skola.

Linda Blomdahl lotsar genom korridorer med färgglada skåp och tegelväggar på Lars Kaggskolan, en skola med åtta gymnasieprogram i Kalmar. Här är hon rektor för teknikprogrammet och vvs/fastighetsprogrammet. Hon har personalansvar för 25 lärare.
Hennes arbetsrum är utlånat till expeditionspersonal medan deras ytor renoveras efter en översvämning. I vanliga fall är Linda Blomdahls rum navet för dagliga samtal om skolans nutid och framtid.
– Det är det största rummet. Där träffas alla rektorer. Vi är fyra rektorer och en planerare i ledningsgruppen. Jag har kollegor. Det är alldeles fantastiskt att ha, säger Linda Blomdahl när hon slagit sig ned i ett grupprum.
För henne är det nämligen nytt med rektorer som kolleger. Hon kommer från att vara ensam på posten som rektor på friskolorna Östra skolan, en f-9-skola som hon var med och byggde upp, och dessförinnan flera år som rektor för gymnasieskolan Calmare Internationella Skola, CIS. Hon började på Lars Kaggskolan i oktober 2020. Då var det fjärrundervisning och tomt i korridorerna. Nu är eleverna på plats och första gången som Linda Blomdahl har möjlighet att möta dem.
– Det är jättehärligt att man ser dem och att man kan prata med dem. Det är en lära känna-fas nu. Planen är att komma ut i klasserna och presentera sig.

När hon talar om skolans värld är det med ett stort leende. För att ta det från början. Linda Blomdahl växer upp i Varberg och vet tidigt att hon vill bli lärare. Hon studerar till matematik- och NO-lärare i Linköping, samt lägger till tyska och engelska. Som nyutbildad är åldersskillnaden mellan henne och gymnasieelever för liten, anser hon, och börjar som 1–7-lärare. Förutom ett år som lärare på Skandinaviska skolan i Hamburg, Tyskland, är det jobb på olika skolor i Kalmar, på alla stadier. För tiotalet år sedan blev det gymnasiet. Här trivs hon bäst.
– Det händer mycket när eleverna kommer hit i gränsen mellan barn och ungdom till att de går ut som vuxna människor. Det finns otroligt mycket att påverka under den tiden som blir avgörande för hela deras framtid. Slutbetygen från gymnasiet avgör hur stor frihet de har som människor. Att söka vad man vill och göra vad man vill hänger till stor del på betyg.

Som rektor vill hon stärka lärarens roll. Som arbetsledare vill hon få alla att känna sig viktiga. Att alla behövs. Det gör hon genom att lyssna.
– Många problem kommer man tillrätta med genom att bara lyssna och förstå.
Linda Blomdahl trivs extra bra på skolor som hon benämner som "rough".
– Där allting inte är tillrättalagt, där det finns lite att ta tag i och förändra. Att se att man kan göra någon skillnad och tillföra något har alltid varit vägledande. Oavsett om jag har varit lärare, rektor, eller student på universitetet, har målet alltid varit att på något sätt förbättra skolan.
Hon har verkat i tjugotalet år inom skolor på östkusten. Halländskan är kvar. Likaså viljan att förbättra. Sociala utmaningar, stora klasser och att möta framtida personalförsörjning är prövningar idag och framåt.
– Jag tror att det är jätteviktigt att man inte skjuter över ansvaret till läraren, utan jobbar tillsammans och kommer till det prestigelösa klimatet – att våga be om hjälp. Jag har all respekt för hur svårt det är att säga att man inte kan sköta eller klara av sitt jobb. Många lärare är väldigt stolta, med all rätt, men ibland ställs vi inför utmaningar som vi inte kan reda ut själva.

I hennes funderingar kring att leda i skolan föddes tanken att skriva en handbok för skolpersonal. "Skolchoachboken" kom ut 2020 och är skriven ihop med ledarskapscoachen Christer Olsson. Den ger verktyg i att hantera och utveckla sitt ledarskap och sin kommunikation. Med den vill Linda Blomdahl hjälpa lärare att se det positiva med yrket.
– När man matas med negativa saker om skolan är det lätt att falla in i klagandet. För mig har skolan alltid varit en positiv miljö. De flesta lärare tycker att det är ett väldigt roligt jobb. Det skulle vara kul om den sidan kommer fram. Det är inte synd om dem som jobbar med barn och ungdomar utan det är världens chans att få göra det. Ungdomarna är framtiden, säger Linda Blomdahl.

Namn: Linda Blomdahl.
Född: 1978.
Uppdrag: Rektor för teknikprogrammet och vvs/fastighetsprogrammet på Lars Kaggskolan i Kalmar.
Utanför jobbet: Familj med make och fyra barn. Är ordförande i Medborgarskolan region Öst. Skriver böcker. Tränar löpning och crossfit. Har sprungit flertalet maratonlopp, cyklat Vättern runt och gjort en ironman. Sistnämnda är en triathlontävling med simning, cykling och löpning: "Jag insåg att löpning är det enda jag gillar. Det är långa sträckor på ironman som jag inte helt uppskattade."

Fler nyheter

"Skolledarna blir starkare i ett förbund"

2022-05-04

Lärarfackens planer på att slå sina påsar ihop ritar om den fackliga kartan. Men sammanslagningar...

Skolchefer fick utbildning

2022-05-04

När tidigare skolchefen Peter Fredriksson blev generaldirektör på Skolinspektionen tog han...

"Nya skolan kommer att bli fantastisk"

2022-05-04

Lena Willman Foto: Hans-Peter Bloom Lena Willman Foto: Hans-Peter Bloom

Tre år har förberedelserna pågått och till hösten ska det bli av! Alla F-6-elever i Mörrum flytta...

Mycket jobb kvar för att få skolan digital

2022-05-04

Det går framåt, men en del återstår. Det är Skolverkets något lakoniska sammanfattning av skolans...

Nu väntar den stora utmaningen

2022-05-04

Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter – det är regeringens...