Nr 5/22 2022-10-21

"Det finns inget bättre yrke för att utvecklas"

- Minst tio år måste en rektor stanna för att ett förändringsarbete ska få effekt, säger Malin Rimmö, rektor i Stugun. Foto: Susanne Kvarnlöf - Minst tio år måste en rektor stanna för att ett förändringsarbete ska få effekt, säger Malin Rimmö, rektor i Stugun. Foto: Susanne Kvarnlöf
- Minst tio år måste en rektor stanna för att ett förändringsarbete ska få effekt, säger Malin Rimmö, rektor i Stugun. Foto: Susanne Kvarnlöf

Juridik och organisation hör till det roligaste i yrket, tycker Malin Rimmö, Ragunda. Och att få jobba med eleverna varje dag!

Hansåkerskolan F-9 ligger i Stugun, en tätort i Ragunda. Här finns cirka 195 elever och 35 medarbetare. Skolhus i olika åldrar är samlade runt en idrottsplats, mitt i samhället.
Det en liten skola där alla känner alla, beskriver Malin Rimmö under vår digitala intervju.
- Det råder samhörighet och stort kulturellt engagemang. Vi har gjort många musikaler under åren. Våra lärare är engagerade och påhittiga.
Här är Malin Rimmö rektor sedan 2018. Vägen till den posten gick via vikariat under lärarutbildningen, ledarroll i ett ESF-projekt och administrativa uppdrag.
HÄR SITTER EN REKTOR förkunnar utklippta guldbokstäver på hennes kontorsdörr. Budskapet gällde faktiskt en företrädare, men har fått sitta kvar. Hon gillar det!
Juridik och organisation är spännande inslag i arbetet.
- Det kräver sin lagbok för att hantera jobbet, i och med att vi är en offentlig verksamhet: kommunallagen, förvaltningslagen och allt möjligt. Det är ganska roligt. Och det finns inget bättre yrke för att ständigt utveckla och utvecklas. Jag försöker ständigt skruva på sådant som kan förbättra undervisningens kvalitet och lärarnas arbetsmiljö.

Hon vill lyssna på lärarna, i skyddsronder och medarbetarsamtal. Vad behöver de för att göra ett bra jobb med eleverna? Hur mycket undervisningstid är rimligt för en viss person? Hon har infört tvålärarskap i matematik och i arbetet med de yngsta eleverna. Ämneslärarna är inte längre mentorer, de kan fokusera på undervisning.
Hon är gärna ute i klassrummen och ser med egna ögon hur saker fungerar. Strax före den här intervjun höll hon lektioner i en lågstadieklass och insåg att en schemaändring inte blivit bra för de yngsta. Då får man backa och försöka igen.
Ordet "skruva" återkommer ofta, då hon beskriver jakten på det perfekta läget. Målet är trygga elever med goda studieresultat och en personal som mår bra.
De fackliga företrädarna är "superbra"; de stöttar och driver på, exempelvis i arbetet med ökad lärarbehörighet. Ragunda ligger i lågt i riksstatistiken, men på Hansåkerskolan ökade andelen behöriga lärare från 67 till 72 procent inför detta läsår, och till 100 procent på fritidshemmet, enligt Malin Rimmö. Svårast är nog att få behöriga musiklärare.
Fysisk arbetsmiljö är en aktuell fråga.
- Vi har gamla lokaler och problem med underhåll, med ventilation, belysning och vattenläckor här och vattenläckor där. Vi har inte haft något badhus på tre år.

Det bästa i jobbet är eleverna.
- Vi har fantastiska elever i Stugun! De är roliga, nyfikna och vill alltid prata en stund.
Tyngst är känslan av att ibland inte räcka till.
- Jag skulle så klart behöva mer tid; det är jättemycket som ska göras av en rektor. Jag kan bli bättre på att delegera, men samtidigt vill jag att mina lärare ska undervisa, inte jobba med uppgifter som de fått delegerade från mig.
Den ekonomiska ramen motsvarar inte organisationens behov, anser Malin Rimmö. I sådana frågor upplever hon att det är svårt att få gehör.
Hon räknar med att stanna länge på sin post. Det tar minst tio år för förändringsarbete att få effekt, säger hon och citerar en erfaren rektorskollega. Men när hon är klar med yrket, tänker Malin Rimmö ta examen och bli gymnasielärare i religion. Hon beskriver sig som ateistisk agnostiker med starkt religionsintresse. Hennes egen religionslärare lyser som förebild.
- Det är ett otroligt brett ämne, som har engagerat i generationer och som fortfarande engagerar. Där finns så mycket att utmanas av. Det är superspännande!

Namn: Malin Rimmö
Uppdrag: Rektor F-9, Ragunda
Född: 1989. "Jag tänker inte på min ålder, inte min organisation heller. Det är folk utifrån som kommenterar."
Utanför jobbet: Man, två barn. Två hästar. Har återupptagit tävlandet i dressyr, men rider mest som avkoppling. Gillar kravet på totalt fokus. "Det går inte att tänka på schemaläggning samtidigt". Nyväckt odlingsintresse.
Tidigare aktiv i Liberalerna, nu passiv medlem. Aldrig politikprat i jobbet.
Oanad talang: Har studerat koptiska och läst delar av Nag Hammadi-rullarna (tidig kristen text) på koptiska.

Fler nyheter

Regeringen har andra planer för dialogerna

2022-12-01

Vi fortsätter med kvalitetsdialogerna. Det beskedet ger Skolverket även om regeringen i sin budge...

Svårt för alla att se om likvärdigheten ökat

2022-12-01

Har svensk skola blivit mer likvärdig med det särskilda statsbidraget som ska stärka likvärdighet...

Ibis ska ge eleverna mer stöd

2022-12-01

Ny studie: Läraren ska anpassa sina krav efter elevernas behov. Fokus på elevernas behov och...

SPSM blir sambo med Skolverket

2022-12-01

Skolverket och SPSM sida vid sida. Härnösand är först ut, fler regionala kontor ligger i pipeline.

Hej då, Skolledaren - och välkommen tillbaka!

2022-12-01

Omslag 1966 Omslag 1966

Året var 1966 när Skolledaren såg dagens ljus och kom ut med sitt första nummer. Men utgivningsbe...