Nr 2/22 2022-03-18

Rektorn tar fighten mot föräldrarna

Mikael Kalmenstam är lärarnas grindvakt gentemot föräldrarna. Det handlar om att värna professionen, menar han. Foto: Magnus Hartman Mikael Kalmenstam är lärarnas grindvakt gentemot föräldrarna. Det handlar om att värna professionen, menar han. Foto: Magnus Hartman
Mikael Kalmenstam är lärarnas grindvakt gentemot föräldrarna. Det handlar om att värna professionen, menar han. Foto: Magnus Hartman

Mikael Kalmenstam vill ge lärare verktyg i mötet med vårdnadshavare. Han ser det som ett sätt att skydda professionen.

Destruktiva föräldrakontakter var ett arbetsmiljöproblem på Björngårdsskolan och Storkyrkoskolan i Stockholm då Mikael Kalmenstam kom dit 2016. Vårdnadshavare hade åsikter och ställde krav som grep långt in i verksamheten. Vissa skällde på personalen, eller skickade arga mejl.
Lärarna backade, beskriver han. De saknade verktyg för att möta krävande vårdnadshavare. Han drog igång en internutbildning, med samtalsmetodik, mötesstruktur och konkreta tips.
– Det har resulterat i att lärarna är extremt professionella på det här området. De har lärt sig de psykologiska processerna, men också att jag alltid backar upp dem. Känns mötet obehagligt, så bryt. Jag tar över.
Han erbjöd till och med en avbrottsfras för icke konstruktiva möten. Den slutar: "min rektor kommer att kontakta dig". Numera går bara enstaka fall vidare till honom.

Vårdnadshavarna informeras om vad som gäller och vad som förväntas av dem.
– Vi gör inte allting bäst. Vi välkomnar att de hör av sig om något inte funkar, men bemötandet måste vara respektfullt. Man ska ta hänsyn till att det är en person på andra sidan.
Det handlar inte om att uppfostra föräldrar, utan om att värna professionen, betonar han.
– Min agenda är att få fler att söka till lärarhögskolan. Det är ett fantastiskt jobb och vi behöver fler lärare och lärare mot fritidshem, men då måste alla hjälpa till.
Mikael Kalmenstam ser sitt chefskap som en produkt av skolledarerfarenheter i både fristående och kommunal verksamhet. Han driver sina skolor "lite som ett företag".
– Det måste finnas respekt för skattebetalarnas pengar. Vi är extremt resurseffektiva och försöker maximera både det akademiska och det sociala.
I ledningsgruppen ingår en intendent och de två biträdande rektorerna. De har varsitt ansvarsområde – akademiska respektive sociala frågor – och är ofta ute i verksamheten. Själv tar han det övergripande som juridik, fackliga kontakter, rehab och coronafrågor, och har mycket skrivbordstid. Men administration är roligt och terapeutiskt, tycker han. Han "älskar excel".
Han rör sig oftast dagligen mellan skolorna, den ena på Södermalm, den andra i Gamla stan. Det kan bli bråttom, han är lite tidsoptimist. Nu har han köpt en lätt elsparkcykel för transporterna, den går att bära över kullerstenarna.

Kontorsrummet på Björngårdsskolan är neutralt och inte stort. En klarröd keramiksardin på väggen sticker ut mot det vita. Han köpte i hemlighet fyra olika till ledningsgruppen då de var på konferens Portugal.
Ofta fångar han upp folk som passerar i hallen utanför, på väg mot toaletterna. Det blir snabba möten och småprat. Medarbetarna är proffsiga och trevliga, säger han. Det finns empatisk anda, man ställer upp då det behövs. Vårdnadshavarna är också stöttande.
Som chef vill han vara "möjliggörare". Frihet under ansvar får människor att utvecklas och brinna, menar han. Han tror på att testa idéer och lära av misstag.
Nu handlar mycket om Storkyrkoskolans nya dansinriktning som startar i höst. Alla elever ska ha dans två gånger i veckan, både ämnesintegrerad och som estetisk uttrycksform. Upplägget bygger på forskning. Högst upp i huset byggs en danssal med sjöutsikt.
– Det är spännande! Det fanns ett stort intresse, samtidigt som de sjukliga priserna gjort dans till en klassfråga. Vi vill bygga en dansinriktning för alla.

Namn: Mikael Kalmenstam.
Uppdrag: Rektor F-6, Stockholm.
Bakgrund: Född 1978, plugg/jobb i Kina som ung, svensk lärarexamen + amerikansk psykologiexamen. Lärare i USA, special pedagogik och sedan skolledare i Sverige.
Utanför jobbet: 9-årig dotter, man.
Föreläser i eget företag.
Många projekt på gång, vill lära nytt. "Oduglig på motorer" men köpte en Bubbla-63 att mecka med. Kollar Youtube-instruktioner. Går snart svetskurs. Renoverade stugan i Leksand i somras. Njöt av att arbetet var så konkret.
Om 10 år: Hoppas jobba med skolutveckling och organisation på bredare front.

Fler nyheter

Regeringen har andra planer för dialogerna

2022-12-01

Vi fortsätter med kvalitetsdialogerna. Det beskedet ger Skolverket även om regeringen i sin budge...

Svårt för alla att se om likvärdigheten ökat

2022-12-01

Har svensk skola blivit mer likvärdig med det särskilda statsbidraget som ska stärka likvärdighet...

Ibis ska ge eleverna mer stöd

2022-12-01

Ny studie: Läraren ska anpassa sina krav efter elevernas behov. Fokus på elevernas behov och...

SPSM blir sambo med Skolverket

2022-12-01

Skolverket och SPSM sida vid sida. Härnösand är först ut, fler regionala kontor ligger i pipeline.

Hej då, Skolledaren - och välkommen tillbaka!

2022-12-01

Omslag 1966 Omslag 1966

Året var 1966 när Skolledaren såg dagens ljus och kom ut med sitt första nummer. Men utgivningsbe...