Nr 4/18 2018-05-21

Från napp till app till kunskapsglapp

Tro mig, jag är inte alls emot digitalisering, tvärt om. Men jag vill tänka som i linje 2 i kärnkraftsomröstningen 1980; digitalisering, men med förnuft.

Samtidigt som regeringen inför digitalisering i skolan vill man förbjuda mobiltelefoner i på lektionstid. Lite som linje 3, alltså. Jag tycker att man tvärtom ska lära eleverna att använda sig av sina mobiler på ett klokt sätt, vilket bland annat innebär förmågan att hantera den så att den inte stör lärandet, varken det egna eller andras.

I andra ringhörnan finns linje 1, de som säger "Om tio år finns inga tryckta böcker längre! Allt är digitalt." Som om det vore något att fira!

Vi vet att vi människor både läser och skriver annorlunda på skärmar jämfört med på papper. Texten och sammanhanget blir mer fragmentiserat, ögonen skannar av texten i stället för att läsa den. Om det handlar om att hitta rätt storlek på jeansen jag ska köpa via nätet är det inga problem, men om det handlar om att jag ska lära mig komplicerade sammanhang är det så klart förödande att inte se helheten.

Unga betraktas ibland, felaktigt, som digitala "infödingar". Ja, många får en surfplatta samtidigt som första nappen, och det är ju sååå gulligt när de sedan swajpar i papperstidningar och ser förvånade ut när det inte fungerar. Men, unga i dag använder inte de digitala enheterna så som vi lärt oss göra. De kan inte automatiskt använda ordbehandling eller kalkylprogram, många vet inte hur man bifogar bilagor i mejl.

Kanske är de kunskaperna obsoleta om några år, men vi kan inte förutsätta att man klarar sig i livet bara för att man har ett snapchatkonto, spelar onlinespel och kan skriva jättesnabbt med tummarna på en mobiltelefon.

Digitaliseringen får inte bli ett självändamål. Jag betraktas ibland som bakåtsträvare när jag säger att digitalisering och digitala enheter inte är svaret på allting. Och då har man ofta glömt vad frågan var som vi skulle söka svaret på. Prova att slå i en spik med en surfplatta.

Jag var en pionjär på 1990-talet när det gäller att använda datorn i den dagliga undervisningen, inte minst som ett stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter.

Så jag är inte bakåtsträvare, jag är nyradikal när jag tycker att det inte bara finns ett svar på en fråga som dessutom är illa formulerad. Får man föreslå att sund skepsis är ett verktyg som används parallellt med digitaliseringen?

Fler nyheter

Lärarna behöver ett professionsförbund

2019-11-20

Sveriges Skolledarförbund turnerar just nu i landet under parollen En ledande profession. Det ska...

Vi måste veta att vi gör ett bra jobb

2019-10-09

Det blåser kalla ekonomiska vindar. Regeringens vårbudget tinade inte upp kylan och runt om i...

Det är dags för en analog revolution

2019-08-29

Lärare som smusslar ner handskrivna lappar i barnens skolväskor, eller som i hemlighet skickar...

Media behövs men många gör inte sitt jobb

2019-05-27

Under det senaste året har jag hamnat lite i fejd med en lokaltidning. Vi från Sveriges...

Lärarens ord kan staka ut hela livet

2019-04-17

Det var ännu ett kvartssamtal i skolan och jag och min mamma satt tysta och lyssnade på vad...