Nr 6/20 2020-11-24

Andra kan sätta upp gardinerna

Läste Matz Nilssons inlägg om Skolverkets statistik - "Efter ett år är 71 procent av rektorerna kvar på sin skola, efter tre år 37 procent och efter fem år 22 procent! Cirka två av tre rektorer som lämnat rektorsyrket efter ett år har helt lämnat skolans värld."- och började fundera över varför det ser ut så här. Bara en av fem är kvar på sin skola efter fem år! I hela landet! Det är ju galet...
Ibland när jag träffar kolleger som är ensamma rektorer, det vill säga att de är ensamt ansvariga för ett stort antal lärare och annan personal, ett ännu större antal elever, skolmat och lokaler, och kanske dessutom ansvariga för fler verksamheter än skola, som lyder under olika lagar, så tänker jag varje gång att det här är orimligt, det kan ingen klara. I alla fall inte bra, något måste stryka på foten, och det är inte hälsosamt att ha allt det ansvaret. I bästa fall finns biträdande rektorer som avlastar med personal- och eller elevfrågor, eller så finns andra funktioner, som servicechef. Men en del rektorer ska fixa allt och man måste ställa sig frågan hur huvudmannen tänker att det ska fungera, om huvudmannen vill ha kvalitet i verksamheten eller bara att det ska gå runt?

Att få dela ledarskap ser jag som en mycket viktig faktor för att orka med uppdraget som rektor, jag är lyckligt lottad i det avseendet. Visst är det tufft med ansvar för nästan femhundra elever och drygt trettio lärare men jag slipper hålla koll på renoveringar och trasiga rör och inte heller måste jag fixa personal till köket eller ta hand om planeringar och budget för skolmaten. Jag kan faktiskt fokusera på det pedagogiska uppdraget på ett helt annat sätt än vad mina ensamma kollegor kan. Lägger man också till det som framkommit inom yrket på senare år, med en ökande andel krävande föräldrar och ibland till och med hot mot rektorer, så är det kanske inte förvånande att statistiken ser ut som den gör.
Däremot det mycket oroande, och det borde det vara för utbildningsministern och huvudmännen, mycket forskning visar ju att ett stabilt ledarskap är viktigt för skolans utveckling, och här ser vi motsatsen.

Låt rektorer vara pedagogiska ledare, se till att andra sätter upp gardiner och se till att både rektor och lärare fredas. Hur ska annars trenden vändas?

Fler nyheter

Det finns gränser - så tack för mig

2021-05-24

Jag har jobbat en väldans massa år i skolan, började faktiskt vikariera redan som 19-åring, och...

Politiker hotar och vill tysta lärare

2021-04-08

Det förekommer dagligen hot mot journalister som skriver om vissa ämnen. Det har framkommit att e...

Trots allt - vi vill ha riktiga möten

2021-02-08

Det ekar tomt i personalrummet nu. Jag vill ha långpannekakor, kö vid dryckesautomaten och gnäll...

Andra kan sätta upp gardinerna

2020-11-24

Läste Matz Nilssons inlägg om Skolverkets statistik - "Efter ett år är 71 procent av rektorerna...

Hög tid att hedra ledningsgruppen

2020-10-21

Jag fick ett brev från Lars. Ett riktigt, handskrivet. Lars har varit rektor och numera pensionär...