Nr 3/17 2017-03-30

Skolkommissionen borde titta västerut

Det drar ihop sig nu, men kära läsare, jag är ganska pessimistisk. Mina, från början, stora förhoppningar på den svenska skolkommissionen är numera små. Svala.

Skolkommissionärerna är, med något undantag, kunniga, inspirerande, nyfikna, ambitiösa. So far so good.

Men – de är inte parlamentariker. De har egentligen ingen makt att förändra det de vill förändra.

Jovisst, regeringen har lovat lyssna på kommissionen. Strunt vore väl annars.

Regeringen genom ansvarig minister brukar ställa sig i pressrummet, le och ge ordet till utredaren och sedan:

-Tack, tack, för utredningen. Fantastiskt arbete. Intressant. Viktigt för oss.

Ja, ni förstår.

Och sedan lägga den till handlingarna eller åtminstone på utbildningsdepartementets skrivbord i ett par månader, skicka ut på remiss och återkomma i bästa fall med en proposition. Eller en ny utredning. Kolla gymnasieutredningen!

Problemet med en så viktig kommission som skolkommissionen är ju att den har fått rätt kort tid för oändligt viktiga frågor som exempelvis skolans finansiering.

Och, som sagt, den bristande parlamentariska förankringen.

Så därför skulle man, jag, önska att Sverige gjort som Norge. Som också haft Pisa-chocker, bristande intresse för lärarutbildning, skoltrötta elever.

Den norska skolkommissionen som dessutom kallas Framtidens skole, har tittat på innehållet i skolan. Och hur det, sorterat i skolans ämnen, kan svara på kommissionens huvudfrågor: vilka kompetenser är viktiga för eleverna - i skolan, för deras vidare utbildning och yrken och som medborgare, vilka förändringar måste göras av skolans ämnen för att utveckla kompetenserna och vad krävs av utbildningens alla aktörer för att förnyade ämnen och leder till en bra lärandemiljö för eleverna.

Det handlar inte om att slänga ut några ämnen utan att addera något på bredden och integrera kunskaper över tid.

Den tjej och kille som börjar skolan i höst, börjar gymnasiet 2026, startar sina högskolestudier fyra, fem år senare och börjar sitt första jobb 2036.

Det är den framtiden skolan måste sikta på, och det är det vi borde ha dragit igång en diskussion om redan när Lpo94 och Lpf 94.

Än är det kanske inte försent. Första anhalten på den resan stavas Norge.

Fler nyheter

Hellre kriskommission är drev

2019-11-20

Det är några dagar kvar innan Skolverket släpper sina förslag till reviderade kurs- och...

Tig inte ihjäl mäns våld mot kvinnor

2019-10-10

Vi måste tala om Sofia. Glad, förväntansfull och lycklig kom hon till Sverige för att gifta sig m...

Digitaliseringen är värd en bättre debatt

2019-08-30

Det har förstås inte gått er förbi, de bästa av läsare, att från den 1 juli så ska också förskola...

Vem har sett att fler unga mår dåligt?

2019-05-27

För en tid sedan kom en av mina favoritmyndigheter med en liten rapport. Det handlade om en...

Föräldrakollen, del 2

2019-04-17

Ett nytt avsnitt i vår serie Vad är det för fel på dagens föräldrar: En mamma klagar i ett brev...