Nr 4/18 2018-05-21

Departementet har inte gjort läxan

Den här våren har varit som ett vattenfall av pengar, idéer, propositioner, lagrådsremisser och direktiv från utbildningsdepartementet på Drottninggatan i Stockholm. Än det ena – stora förändringar av gymnasieskolan, än det andra – lite pengar till läxläsning.

Lite till exempel till en friskola i södra Sverige som får tusen kronor till 20 elever för läxläsning (vad har det kostat att skriva ansökan, behandla och besluta om densamma, vill jag inte ens tänka på), men totalt 363 miljoner kronor. Lite i den stora pengapåsen till skolan, men rejält mycket pengar ändå.

Men det är inte storleken på bidraget som retar mig.

Det är att regeringen som tydligen vet att det är just läxor som löser problemen.

Vilken vetenskaplig grund vilar det beslutet på? Eller åtminstone – vilken beprövad erfarenhet refererar utbildningsdepartementet till?

Departementstjänstemännen skulle kanske ha läst på lite innan.

Till exempel i den nya boken Förlora läxan, vinn eleven – visst är det en bra boktitel!

Du kan läsa Per Hällströms recension på sidan 24.

Läxa lär, enligt författaren till boken, Anders Enström, inte finnas med i vare sig skollag eller övriga styrdokument.

Nej, det är ju lärare som med lång utbildning i ryggen, som vet hur undervisning ska bedrivas, för att skolan ska nå målen som regering och riksdag sätter upp.

Det är ju så vi kommit överens, eller hur?

När jag nu läser utbildningsdepartementets pressmeddelande om de 363 miljonerna, ser jag att det i själva verket är en plånboksfråga!

Det handlar inte om att läxor är bra, nödvändiga, viktiga för skolans resultat, utan att föräldrars betalningsförmåga (det vill säga köpa läxhjälp och få rut-avdrag) måste kompenseras genom att till exempel "läxhjälpsföreningar" får stöd för sin verksamhet.

Låt mig göra det fullständigt klart – det arbetet är säkert alldeles utmärkt. Det är bra att många engagerar sig för skolan, möter elever och skapar förebilder. Alldeles utmärkt.

Men ska inte rektorer och deras lärare få bestämma hur arbetet ska läggas upp?

Dags för sommarlov, märker jag.

Det har varit ett intensivt läsår på många sätt, och nu behöver många ladda om.

Jag hoppas att ni får en välförtjänt vila och ledighet. Ni, Sveriges viktigaste chefer, behöver det mer än någonsin. Hösten väntar med fler barn än någonsin i förskola och skola.

På återseende i augusti!

Fler nyheter

Var är tajmingen, Lärarförbundet?

2020-11-24

När covid-19-pandemins andra våg sköljer över oss, passar Lärarförbundet på att utse landets bäst...

Hela Sveriges bistånd borde gå till utbildning

2020-10-21

Beskedet från både Anders Tegnell och hans generaldirektör Johan Carlson är tungt men väntat: vi...

Varför är det så svårt att landa rätt med betygen?

2020-09-16

Säg "nytt betygssystem" - och det går troll i frågan. Varför är frågan om bedömning och betyg en ...

Missade mål - en lika stor skandal varje år

2020-05-26

Framför en välfylld bokhylla, något som också utbildningsminister Anna Ekström noterade, plirar...

Tur att det finns rektorer som Ulf Nilsson i Kalmar

2020-04-01

För ett år sedan strejkade elever för klimatet. Nu har vi perspektiv och skriver om det. Om ett...